Bouppteckningen är en legitimationshandling för dödsboet och har till syfte att visa vilka personer eller organisationer som ska ärva den avlidne och vilka tillgångar och skulder som fanns i dödsboet per dödsdagen. Utan en bouppteckning kan inte arvet fördelas ut och den avlidnes konton och övriga tillgångar kan inte avslutas eller säljas.
I vissa fall kan man göra en dödsboanmälan istället för en bouppteckning. En dödsboanmälan görs av kommunen och kan vara aktuell om den avlidnes tillgångar inte täcker de skulder som finns. Det finns vissa undantag då en dödsboanmälan inte kan göras trots att skulderna överstiger tillgångarna och det är till exempel om det finns fast egendom eller tomträtt.
Det är oftast bäst att ta hjälp med bouppteckningen av en jurist. Genom att ta hjälp av en jurist säkerställer ni att allt blir rätt, att ett eventuellt testamente delges på rätt sätt, att rätt personer kallas till bouppteckningen och att tillgångarna och skulderna antecknas på rätt sätt i bouppteckningshandlingen. En felaktigt upprättad bouppteckning kan sinka hela processen med flera månader och i värsta fall även leda till ökade kostnader. Kontakta oss så hjälper vi er med en flexibel lösning och skräddarsyr uppdraget utifrån era behov och önskemål.